Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Onze reis over de wereld, vooral in beelden.
Met weinig woorden, laat de foto's spreken.
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Beelden van trips die we maakten, cultuur en natuur!



Mijn Profiel

dwingelder
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend



Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Boek 'Haar Dochter'
18 oktober 2022 11:19

Doesburg, gezellig.
15 oktober 2022 15:10

Landgoed Staverden op een mooi...
15 oktober 2022 14:59


Boek HAAR MOEDER
12 maart 2021 11:21




Fotoboeken


Noord Holland (33)
_
De Koloniehof - Frederiksoord (10)
_

Parken in Den Haag (55)
_
Schotland 2019 (44)
_

Reims (16)
_
Marrakech, Jardin Majorelle (54)
_



Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Piet-Mollee
07 maart 2019 19:21
_
Sorry mijn e-mailadres is le-porte1@outl ook.com grt

Pieter-Mollee
07 maart 2019 19:19
_
Hoe kan ik de Dumoulin kazerne bezoeken ik was in opleiding als huzaar van Boreel in 1967 wil gaarne nog een keer deze kazerne bezoeken hoe?grt P.Mollee lichting 1967-1

Bert
31 januari 2018 14:40
_
Bij het artikel over Amersfoort en zijn militaire objecten, over de Prins Willem III Kazerne.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door chinta1952 om 00:51
_
Chinta1952 Online

Door Conny48 om 00:16
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door chinta1952 om 00:14
_
Chinta1952 Online

Door Conny48 om 00:01
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Conny48 om 23:59
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Conny48 om 23:59
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Conny48 om 23:58
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Conny48 om 23:57
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Hoogeveen



Een artikel over mijn kennismaking met Hoogeveen. Enig recht van spreken heb ik want rond 1700 woonden er al voorouders van mij in Hoogeveen. Het artikel is enigszins beïnvloed door mijn waarneming dat veel Hoogeveners een hang naar het verleden hebben. Toch zou nu juist naar de toekomst moeten worden gekeken. Het centrum van Hoogeveen mist iets. Natuurlijk kan er weer water (of meer water, want wat er nu stroomt lijkt op een bonsai in een tropisch oerwoud), maar een nieuw helder doel is beter.
Dus een artikel met enige historische achtergrond, maar niet zonder enig perspectief. Laat horen wat u er van vindt. Dank voor uw reactie bij voorbaat.


HOOGEVEEN

Zoekend naar mijn voorouders kom ik uit in Hoogeveen. Daar woonde eens een Goossen Jans, alias Nennen Goossen, die in 1707 trouwde met Marrichje Jans Wolters. Zijn beroep was schipper en kleinvervener. In 1813 hebben de nakomelingen de namen Benjamins en Seinen aangenomen. Alleen één kleinzoon, die als beroep rietdekker had heeft de familienaam Dekker aangenomen. Kijkend in de telefoongids van Hoogeveen blijkt dat Nennen veel nakomelingen heeft die nu nog in Hoogeveen wonen. Mijn lijn gaat via Goossens, Benjamins, Berends (4x) naar Waanderdina Hazelhorst. Op de site van de Historische Kring Hoogeveen kom ik de naam van een oud-collega tegen. Hij heeft zijn voorouders op de site van de kring geplaatst en wat blijkt Nennen Goossen is ook één van zijn voorouders. Als ik dan door de winkelstraat van Hoogeveen wandel en een wat ouder echtpaar aanspreek, krijg ik een uitgebreid verhaal over Hoogeveen. Hoe hij vroeger bij een brug woonde en daar de schippers luid toeterend hoorde aankomen om de brug toch maar zo snel als mogelijk geopend te krijgen. Een praam met turf sturen is één, maar de vaart erin houden is een absolute noodzaak. Met de veelal uit het westen waaiende wind had het hijsen van het zeil alleen een averechts effect en moest de praam dus met mankracht worden voortbewogen. Ze verwijzen me naar de Hema voor foto’s van het Hoogeveen van weleer. Als ik daar ga kijken, genieten zij van een kopje koffie met een broodje en komen we weer aan de praat. Twee dagen later ga ik bij ze langs om zo’n twintig jaargangen VEENMOL (kwartaal periodiek van de Kring) bij ze op te halen. Prachtig al die verhalen over de ontwikkeling van Hoogeveen of moet ik zeggen de ontwikkeling en het vergaan? Hoe ik dat bedoel zal ik nader toelichten.Eerst op een rij wat in hoofdlijnen mijn beeld is van Hoogeveen. In zeer duistere tijden tegen het einde van de tachtig jarige oorlog koopt een heer van Echten in 1625 ruim 5100 hectare (5000 morgen) grond vooral bestaande uit hoogveen. De poorten vanuit Holland naar Drenthe waren in die tijd Meppel en Coevorden. Daartussen was het drassig en niet raadzaam om door te trekken. Er woonde wel mensen, maar veel zullen dat er niet geweest zijn. Boekweit verbouwen op afgebrande stukken veengrond. Dat moet een zwaar bestaan zijn geweest. Rookpluimen die bij oosten wind tot ver in Holland zicht- en ruikbaar waren. En denk maar niet dat er een brandweer was om de schadelijkheid van die rook te meten. Of zou toen ook al standaard zijn gezegd dat de volksgezondheid niet in gevaar is geweest. De aankoop van de grond was vooral gericht op het afgraven van het hoogveen. Immers Holland neigde naar welvarendheid en dan heb je brandstof nodig. Turf was in die dagen de brandstof. Zo kon van Echten met enkele investeerders uit Holland het gebied tot ontwikkeling brengen. Je zou het de NAM van de 17e eeuw kunnen noemen. In het veen wonen en werken moet voor de mensen die het echte werk hebben gedaan zwaar zijn geweest. Vergelijkbaar met de Limburgse mijnwerkers. Ook zwart na de arbeid, maar dan zonder onder de grond te gaan? Hierbij probeer ik me altijd een voorstelling te maken. Er was nog geen verlichting dan wellicht wat toortsen, maar hoelang branden die? Leidingwater en riolering moesten nog worden uitgevonden. Dus wassen als men dat al deed gebeurde in het door het veen donkergekleurde water. Een voordeel was natuurlijk dat er nog geen chemische verontreiniging was, maar ja het was wel het riool waar in gewassen werd. Zou men toen ook hebben kunnen genieten van de mooie vegetatie en de veelheid aan dieren? Geen tijd denk ik.Er worden vaarten gegraven voor de pramen. Met handkracht uiteraard. Hoeveel handen zullen er nodig zijn geweest voor een kilometer vaart? De schippers wist men naar Hoogeveen te trekken door onder andere gunstige belastingvoorwaarden. Toch handig als de provinciaal bestuurder bent en de noodzaak van het ontwikkelen van het gebied nodig wordt geacht. Of was ontwikkelen niet het doel, maar lag het doel in zo goedkoop mogelijk brandstof verkrijgen? Arbeidskrachten kwamen overal vandaan. Ook al uit het oosten. Zo vestigde een andere voorouder van mij zich in Hoogeveen terwijl zijn geboortegrond in de buurt van Rheine lag. Maar Duitse trekarbeiders, hannekemaaiers genaamd, kwamen ook naar Drenthe om daar seizoensarbeid te verrichten. Zouden ze dezelfde arbeidsvoorwaarden als de Drentenaren hebben gehad? Misschien enig vergelijk met de Polen in onze tijd. De hannekemaaiers waren enerzijds grasmaaiers tijdens de hooitijd, maar werkten ook in het veen. Tot 1800 was er geen paspoort nodig. Immers grenzen bestonden niet. Deze seizoensarbeiders uit het arme Duitsland hadden een actieradius van wel 400 tot 500 kilometer. Op het hoogtepunt in de 18e eeuw trokken zo’n 30.000 tot 40.000 mensen per seizoen heen en weer. Dat lijkt niet veel, maar gezien het aantal inwoners van Drenthe toch een heel aantal. Drenthe kende in 1800 ongeveer 41.000 inwoners. Circa 4500 hiervan woonde in Hoogeveen, dat toen de grootste plaats van Drenthe was. Zij waren Meppel en Coevorden toen voorbijgestreefd. Assen, dat begin 19e eeuw stadsrechten kreeg van de eerste Nederlandse koning (die Fransman inderdaad), telde ongeveer 700 inwoners in die dagen. Een dorpje dus of is dat nog te veel gezegd.Duidelijk is dat de ontwikkeling van Hoogeveen is gevormd door het ontginnen van het hoogveen. Vaarten met bruggen en paden en wegen erlangs zijn bepalend geweest voor de planologische inrichting. Niet dat men daar wellicht deskundige commissies voor heeft ingeschakeld. Het werd veel meer ingegeven door de noodzaak van het vervoeren van turf. De turf (ik ga niet hoe het hoogveen turf werd – bezoek daarvoor de website van de Historische kring of breng een bezoek aan het museum de 5000 Morgen) moest immers zo doeltreffend mogelijk naar Amsterdam. Dat gebeurde vanaf Hoogeveen tot Zwartsluis met de pramen. Daar werd de turf overgeslagen. Wat Rotterdam nu voor de olie is, was volgens mij Zwartsluis in die tijd voor de turf. Met één verschil in Rotterdam gaat de olie in kleinere schepen verder en in Zwartsluis ging de turf in grotere schepen over de Zuiderzee of via de IJssel naar onder andere de bierbrouwerijen en jeneverstokers in het westen. De opkomst van kolen leidt tot het einde van het gebruik van turf als brandstof. Wil Hoogeveen “te eten houden”, moeten de bakens worden verzet. Er moeten andere bronnen van inkomsten worden gevonden. Het meest rigoureus gebeurt dit bij de onderkenning dat transport over de weg de toekomst heeft en dus de bereikbaarheid voor dit transport noodzakelijk is voor Hoogeveen om te overleven. Hierbij moeten we wel bedenken dat Hoogeveen naast de verbindingen over water heeft beschikt over tramverbindingen met Emmen en Dedemsvaart. Spoorverbindingen die verloren zijn gegaan omdat alles werd gezet op de wegverbindingen. Gelukkig voor Hoogeveen is nog wel bereikt dat het spoorwegnet langs Hoogeveen is aangelegd. De eerste verbinding van Groningen naar het westen liep over Leeuwarden en aangezien ook in die tijd de kortste verbinding tussen twee punten een rechte lijn was, is het bijzonder dat het voor elkaar is gekomen dat de lijn Zwolle – Groningen een behoorlijke kromming kent langs Hoogeveen. Als ik nu door Hoogeveen loop kan ik mij niet voorstellen dat hier eens de grootste binnenvaartvloot van Nederland zijn thuishaven had. Zand erover moeten de bestuurders hebben gedacht. Industrie is snelheid en dat moet over de weg. “Dempen” lees ik vaak in de boeken als de bijzondere kunde van de Hoogeveense bestuurders. Ook ik ben voorstander van het vasthouden van een gekozen weg. Zwalken is verspilling van veel energie, maar als je koers wilt houden moet er wel een doel zijn, een visie. Als er markt is, vind ik het centrum gezellig. Zonder markt is er geen sfeer. Geen kenmerkende aspecten. Als fietsstad wil Hoogeveen zich kenmerken. Ligging is hier prima voor. Misschien geen voorrang voor vaarten, maar voor fietspaden. Mogelijk kan voor de toerist duidelijk worden gemaakt dat bezoekjes aan Elim, Hollandsche Veld en Tiendeveen zeer de moeite waard zijn. Niet aan mij om hierover te adviseren. Wat mij wel opvalt, is dat de Historische Kring veel leden kent en er veel over Hoogeveen’s geschiedenis is geschreven. Is er bij de bewoners een sterke hang naar het verleden? Zou Hoogeveen een toeristisch kruispunt kunnen worden waar het eens een kruispunt van het scheepsverkeer was? Een centrumfunctie tussen de Hondsrug, Emmen, het veengebied, de Vechtstreek, het Dwingelderveld en het Drenths-Friese woud? Lijkt mij een leuke uitdaging voor bestuurders, planologen en ontwerpers.In tegenstelling tot enkele van mijn voorouders is er bij mij geen behoefte voor vestiging in Hoogeveen. Het lunchen bij de Hema is tekenend voor de gezelligheid van de terrasjes in de winkelstraat. Helaas moet ik constateren dat mijn interesse voor Hoogeveen ligt in zijn geschiedenis.










Geplaatst op 04 juni 2007 16:33 en 923 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Dolle  
30 nov 2007 11:16
leuk het stuk over Hoogeveen,geschreven zo als ik Hoogeveen heb leren kennen om dat het een tijdje mijn woonplaats is geweest.Terugverlangen komt niet bij me op ,mooi om te lezen dat ik geen éénling ben die zo tegen Hoogeveen aan kijkt.Het land van Bartje is hier ook nog steeds voelbaar er bidden nog veel heel veel mensen voor bruine bonen .ook in hun geloof zijn ze stil blijven staan ,ik spreek dan over de ouderen.het is nog steeds ja knikken en nee denken Bedankt voor het goed beschreven stuk Dolle